سمپاشی رایگان ۴۵ هزار رأس دام سبک در نهبندان 

۴۵ هزار رأس دام سبک در نهبندان برای پیشگیری از تب کریمه کنگو سمپاشی رایگان شد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ محمد راه انجام  رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت:برای از بین بردن ناقلان بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) و پیشگیری از وقوع بیماری‌های دامی و مشترک در دو ماهه گذشته 29 هزار مترمربع جایگاه دامی در شهرستان سمپاشی شده است.

وی افزود: تب ‌خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که از طریق کنه عامل بیماری به دام های دیگر انتقال می یابد و سمپاشی نقش مهی در کنترل این بیماری بین دامها دارد. 

راه انجام  با اشاره به اینکه این بیماری در دام بدون علامت بوده و صرفاً با ایجاد یک تب خفیف در 2 الی 7 روز دام را درگیر می ‌کند و تشخیص این بیماری از روی ظاهر دام امکان‌ پذیر نیست، افزود: داشتن حالت تهوع، بی ‌اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و نهایتا 3 تا 6 روز بعد، خونریزی زیرپوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان اظهار کرد: تنها راه مبارزه با کنه‌های روی بدن دام و پیشگیری از این بیماری مهلک، سم‌پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام در فصل تکثیر حشرات در فصول گرم سال است.

وی با اشاره به اینکه  تاکنون هیچ موردی از این بیماری در دام های سبک و سنگین در شهرستان مشاهده نشده است به مردم  افزود: فرآورده های گوشتی را از مراکز مجاز که روی آن برچسب دامپزشکی نصب شده، تهیه و گوشت را حداقل 24 ساعت دریخچال نگهداری کنند.

انتهای پیام/ ط آ

سمپاشی رایگان دام ها در نهبندان

 

برچسب ها: دامپزشکی ، تب کنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار